Домен продаётся. Связаться с владельцем

Як вибрати фотоапарат?

Якщо ще років 15 тому, щоб стати фотографом-любителем, слід було не лише придбати камеру та плівку, але й багато чому навчитись: починаючи від мистецтва фотографії і закінчуючи вмінням проявляти плівки та друкувати фотознімки, а про кольорові фотографії пересічний громадянин міг лише мріяти, то сьогодні буквально кожен, навіть маленька дитина, може вільно проявляти та розвивати свої фототаланти

До речі! На нашому сайті Ви так само можете ознайомитися з ціновими пропозиціями на фотоапарати

... Для цього слід лише придбати відповідне обладнання, фотоплівку та віднести результат своєї роботи до першого ліпшого ательє, де з нею працюватимуть професіонали на сучасній автоматизованій апаратурі. А далі – отримуй готові знімки та насолоджуйся.

Отож, поговоримо про те, що треба знати, збираючись купувати фотокамеру.

Перш за все, Вам слід визначити свої потреби щодо наступного:

- кількості грошей, яку Ви готові витратити на покупку фотокамери
- чи плануєте Ви займатись фотографією професійно, чи лише знімати більш-менш якісно для себе та друзів
- наскільки якісні знімки Ви бажаєте отримувати
- наскільки Ви готові читати інструкцію та вчитись користуватись додатковими функціями камери
- чи потрібно Вам вносити фотознімки до комп'ютеру (розміщувати в Інтернеті)
- чи плануєте Ви купувати в подальшому додаткове обладнання (фотооб'єктиви, фотоспалахи, штативи, фільтри, тощо) та носити все це з собою
- купуючи фотоапарат візьміть його до рук, та запитайте себе, чи влаштовує Вас його вага, зовнішній вигляд, розмір

Для більш детального розуміння, читайте далі.

Типи фотокамер

Одноразові фотокамери

Такі фотокамери зустрічаються, як правило, в туристичних зонах. Вони, зазвичай, продаються в наборі з фотоплівкою, і розраховані на відзнімання лише декількох плівок. Такі камери дуже дешеві, мають примітивну пластмасову оптику та дають таку якість знімків, що можна вважати їх іграшковими та купувати лише у випадку, якщо на курорті в Туреччині Ви згадали, що забули свій фотоапарат вдома, а зняти себе в обіймах місцевих красунь дуже вже хочеться.

Компактні фотокамери

Якщо Вас цілком влаштовує, що для отримання знімку слід лише навести камеру в потрібному напрямку та натиснути єдину кнопку, а встановлення усіх параметрів експозиції, визначення відстані до об'єкту та фокусування виконає сам фотоапарат автоматично, то цей тип – саме для Вас. Такі камери можуть ще й мати певний захист – шторку, що закриває об'єктив, блокування кнопки спуску, тощо.

Дзеркальні фотокамери

Якщо Ви бажаєте мати свободу дій, бачити в віконечку фотоапарата реальну картинку та не покладатись лише на автоматику, купуйте фотоапарат з дзеркальним принципом роботи. Більшість таких моделей також дозволяє робити знімки в автоматичному режимі, але дає змогу вручну фокусувати, самостійно встановлювати частину параметрів, наприклад, витримку, або діафрагму.

В таких камерах немає окремої системи видошукача. Ви бачите саме те зображення, що матимете на плівці (на відміну від простих камер, що можуть обрізати частину кадру). Такі фотоапарати також надають Вам можливість бачити на фоні “картинки” і всю інформацію про роботу камери.

Сьогодні існують недорогі дзеркальні камери для любителів.

Дальномірні фотокамери

Ми згадали про ці камери лише для повноти огляду. Такі апарати використовуються професіоналами та є невиправдано дорогими для звичайного споживача.

Виробники

В світі існує дуже багато виробників фотоапаратів. До найвідоміших світових лідерів можна віднести фірми: CANON, MINOLTA, NIKON, OLYMPUS, PENTAX. Усі ці марки сьогодні є доступними в Україні. Купуючи продукцію світових лідерів можна бути впевненими у якості і надійності їхньої продукції. Також в Україні можна знайти апарати інших відомих, хоч і менших за розмірами та популярністю виробників. Також присутня і продукція нікому не відомих фірм та фотоапарати непевної якості. Краще уникати таких покупок, якщо дозволяють кошти.

Об'єктиви

Одним з найважливіших факторів, що визначають якість фотознімку (чіткість, різкість, правильність пропорцій, передача кольору) є якість фотооб'єктиву. Не даремно об'єктиви для дзеркальних фотоапаратів продаються окремо та коштують іноді значно більше, ніж сама камера. Якість об'єктиву, в першу чергу, визначається якістю оптики. Відомі виробники пишаються своїми багаторічними дослідженнями та розробками у сфері виробництва оптичного скла та покращення його прозорості. Виробники "другого ешелону” або купують оптику у лідерів, або використовують менш якісні компоненти. На диво, іноді пластикові лінзи, вироблені відомим концерном, дають кращий результат зйомки, ніж скляна оптика невідомого азіатського виробника.

Отож, як ми вже згадували, об'єктиви бувають з пластиковими, або зі скляними лінзами. Скляні, на загал, кращі, хоча, зараз існує і дуже якісний оптичний пластик. Сьогодні вже з'явились навіть об'єктиви з пластиковими лінзами, якими користуються професіонали. Чим прозоріші і якісніші лінзи, тим кращими будуть знімки. Щоб визначити якість об'єктива без спеціальних приладів, слід подивитись на лінзу ззовні. Якісна оптика повинна бути ледь-ледь фіолетовою. Нормальну лінзу Ви повинні майже не помічати. Крізь неї має бути видно лише чорні нутрощі об'єктиву. Неякісні лінзи недостатньо прозорі, їх гарно видно. Візьміть до рук по черзі декілька моделей з різною ціною у Ви відчуєте різницю.

В інструкції може бути вказана така характеристика, як світлосила об'єктиву, що позначається літерою F (наприклад, F3,5). Вона означає, яку частину світла може пропустити об'єктив при мінімальному значенні діафрагми. Оптика тим краща, чим ближче значення F до 1. Тому ідеал, до якого можна лише прагнути (на практиці не досягається), це F=1, що означає, що об'єктив пропускає до плівки 100% вхідного світлового потоку без втрат.

Не менш важливими характеристиками усіх об'єктивів є значення фокусної відстані (ФВ) та мінімального значення діафрагми. Це позначається таким чином: 35mm / f3,5, або просто 35/3,5. Також слід врахувати, що є об'єктиви з фіксованою та зі змінною ФВ. Кращі за якістю знімки виходять з об'єктивом з фіксованою ФВ. Тому, за ті самі гроші, краще придбати більш дорогу модель фотокамери з фіксованою ФВ, ніж дешевий фотоапарат, але з Zoom-об'єктивом. Об'єктиви зі змінною ФВ позначаються так: 28-90/4,0-5,0. З цієї позначки видно, що коли збільшується фокус, падає світлосила. Якщо, наприклад, порівняти два об'єктиви с однаковою ФВ 35 мм: 35/2,4 і 35/3,0, то перший є більш кращим за своїми характеристиками.

Маленьке значення ФВ має значення для тих, хто хоче зняти кохану на фоні Лаврської дзвіниці так, щоб і дівчина була в повний зріст, і дзвіниця не без куполу. Для таких цілей купуйте камеру з ФВ не більш, ніш 28мм. Максимальне значення фокусної відстані є пропорційним максимальному збільшенню об'єктиву. Це важливо при зйомці віддалених об'єктів – полохливих тварин, дівчат на протилежному березі річки, тощо. Для побутового використання достатнім є 3х-5ти кратне збільшення. При більшому значенні вже не варто знімати без штатива, бо, якщо від захвату здригнеться рука, то знімок вийде змазаним.

Який об'єктив купувати? Найкраще, якщо вже зовсім ні в кого отримати правдиву консультацію, слід просто довіритись вищенаведеним порадам, імені виробника та авторитетові продавця.

Автофокус

Є фотоапарати з фіксованим, або, інакше кажучи, вільним фокусом (focus free). В таких апаратах лінзи нерухомі. Знімати ним можна в діапазоні відстані від 1,5 до 8-10 метрів. Об'єкти, що знаходяться ближче та далі вказаної відстані будуть нечіткими. Звичайно, такі камери є недорогими та влаштовують невимогливого споживача. Але, якщо спробувати надрукувати з негативу, зробленою такою камерою знімок розміром зі звичайний аркуш паперу формату А4, відразу стане видно, що якість таки низька.

В інших апаратах використовується авто фокус (AF). В таких моделях лінзи рухаються одна відносно іншої. В результаті можна змінювати глибину різкості, тобто зробити так, щоб обраний Вами об’єкт був на фотографії різким, а фон – “розмитим”. Саме з такими апаратами вже можна говорити про художню фотографію. В таких моделях також не буває затемненого поля знімку.

Якщо на дешевому фотоапараті Ви бачите позначку AF, то, як казав Козьма Прутков, “не верь глазам своим”. Іноді, невідомі азіатські виробники таким чином просто вводять в оману недосвідченого споживача. В інших випадках, такі фотоапарати мають лише декілька фіксованих значень фокусу (скажімо, 2 м, 4 м, нескінченість), що ні в якому разі не можна позначати символом AF. Відомі виробники собі таких жартів не дозволяють.

Якщо в камері використовується багатоточковий автофокус, то можна здійснювати фокусування на різні об'єкти, або на різні точки одного й того ж об'єкту. В віконці такого фотоапарату є відповідні квадратики (чи штрихи), що демонструють, на які саме об'єкти здійснюється фокусування. Також можна задавати точку фокусу вручну. Наприклад, це дозволить Вам помістити головний об'єкт зйомки на периферію кадру, не закриваючи фон (краєвид), але зфокусувати апарат саме на ньому.

В деяких компактних моделях використовується пасивне автофокусування, що не визначає відстань до об’єкту, а встановлює різкість безпосередньо по об'єктові, що потрапив в рамку автофокусу.

Найпростіший тип автофокусу дозволяє знімати об'єкти на відстані від 1 метру та використовує систему активного автофокусування за допомогою інфрачервоного променю.

Більш досконалою є система з мінімальною відстанню зйомки від 60 см, точнішим автофокусом та кращою чутливістю. Ще кращими є камери з автофокусуванням від 30 см та можливістю знімати при низькому рівні освітлення.

Фотоапарати с Zoom'ом теж відносяться до автофокусних, але в них можна вручну змінювати фокусну відстань, візуально наближуючи об'єкт, що знімається. В принципі, не маючи Zoom'у, можна просто підійти чи відійти від об'єкту зйомки. Але, якщо це неможливо, то без апарату зі змінною ФВ (з Zoom'ом) не обійтися.

Складні фотоапарати з Zoom'ом випускають лише відомі фірми. Такі камери дорогі, бо, зазвичай, комплектуються якісним об'єктивом та мають багато додаткових функцій і можливостей.

Експозиція

Поговоримо про експозицію. Експозиція – це кількість світла, що падає на плівку в одиницю часу, та визначається значеннями діафрагми (залежить від розміру отвору, що регулює кількість світла), та витримки (час, протягом якого відкрито діафрагму). Ось на цих “трьох китах” і тримається якість, знімку: Фокус, Діафрагма, Витримка, або Фокус та Експозиція. Якщо знімок темний чи надто світлий, значить помилка підбору діафрагми/витримки. Якщо нерізкий – неправильне фокусування.

Недорогі компактні камери, як правило, мають фіксовану витримку та декілька фіксованих значень діафрагми: для різних типів плівки та для зйомки зі спалахом. Авжеж, комбінацій “діафрагма/витримка” в таких камерах всього декілька. Враховуючи, що для кожного конкретного випадку зйомки потрібна своя комбінація, стає зрозуміло, що ідеальний знімок такою камерою – справа випадку. Правда, сучасні фотоплівки, фотопапір та апаратура фотодруку дещо компенсують недоліки камери і, що називається, “витягують” якість знімків.

В більшості камер експозиція визначається автоматично. Помилки можливі, коли знімається об'єкт на фоні яскравого світла, при кольоровому світлі (на дискотеці!), тощо. Якщо Ви не професіонал, Вам не слід намагатися встановлювати значення експозиції вручну. Але, у пристойних камер є можливість задавати вручну лише одне зі значень: або експозицію, або діафрагму. Інше підбирається автоматично. Це значно збільшує Ваші можливості у художній фотозйомці і, при цьому, дозволяє автоматиці допомогти Вам уникнути прикрих помилок.

Спалах

Практично всі сучасні камери мають вбудований фотоспалах для проведення зйомок при недостатньому освітленні. Фотоспалах можна активувати вручну, натиснувши кнопку. Такі спалахи зустрічаються, як правило, в найдешевших моделях. В дорожчих камерах є автоматичний спалах, що спрацьовує у відповідності з показниками датчика рівня освітленості, що зменшує кількість помилок при зйомці. Працюють спалахи від тих самих батарейок, що і фотоапарат. Важливими функціями таких спалахів є можливість примусової активізації та вимкнення, і можливість нічної зйомки.

При зйомці такими фотоапаратами є один нюанс – зйомка об'єктів на світлому фоні. Тобто, якщо знімається людина на фоні вікна, або спиною до сонця, то спалах може не спрацювати в автоматичному режимі, і обличчя буде надто темним. В такому випадку слід примусово увімкнути спалах і знімок вийде досить якісним, хоча таких зйомок все ж слід уникати. З іншого боку, якщо Ви хочете сфотографувати, як Ваша дитина задуває свічки на іменинному торті, автоматичний спалах тут ні до чого. Його треба примусово вимкнути. Правда, не слід забувати, що при зйомці без спалаху при низькому освітленні витримка досить велика і знімок може змазатись від дострокового руху Ваших рук. Тому слід на декілька секунд завмерти і затримати подих, або знімати, закріпивши фотокамеру на штативі.

У дорожчих камер передбачено встановлення у спеціальне кріплення додаткового спалаху. Хоча такий спалах і коштує певних грошей, його придбання значно покращить якість усіх Ваших знімків. По-перше, такий спалах “добиває” значно далі, ніж вбудований, бо живиться від окремих батарейок чи акумуляторів та є потужнішим. Тому можна знімати ввечері з більш великої відстані. По-друге, при зйомці з потужним спалахом встановлюється значно менше значення витримки, тож, не так страшно, якщо Ваша рука здригнеться, чи хтось спробує кліпнути очима.

Ефект "червоних очей"

Мало хто з нас не має в домашньому архіві знімків, де в усіх очі, наче у вампірів. Це є результатом того, що крізь широко відкриту зіницю видно висвітлене спалахом дно ока, що є вкритим червоними судинами. Звичайно, можна купити в фотомагазині спеціальний маркер для замальовування таких очей, але у деяких моделей фотоапаратів передбачено можливість зменшити прояв цього ефекту (Red-eye reduction, або зображення людського ока). В таких камерах перед основним спалахом відбувається один або декілька коротких попередніх спалахів (світло блимає), або на фотоапараті світиться яскрава червона лампочка, в результаті чого зіниця звужується, і дно ока не видно.

Переміщення кадру

У дешевих компактних фотоапаратах іноді доводиться вручну перемотувати плівку кадр за кадром, а в кінці також вручну змотувати її в касету. Це, по-перше, незручно, по-друге, можна забути перемотати черговий кадр і накласти зображення двох об'єктів один на одного, по-третє, не змотавши плівку в касету, можна її всю засвітити, втративши геть усі кадри. Якщо це не є Вашою метою, то краще купувати камеру з автоматичним перемотування кадрів. В таких апаратах плівка після зйомки кадру автоматично зміщується на наступний, а після зйомки останнього автоматично змотується в касету, запобігаючи засвічуванню.

Додаткові функції

- Можливість фокусування вручну дає Вам змогу варіювати фокусування на різних об'єктах.
- Використовуючи плівку різної чутливості можна знімати на яскравому сонці або в умовах дуже низького освітлення.
- Страждаючи поганою пам'яттю, можна купити модель, що проставляє на кожному кадрі дату зйомки. Цю функцію, як правило, можна і відключити, щоб не псувати кадри.
- Якщо Ви не бажаєте пізнавати тонкощі фотосправи, купуйте камеру зі стандартними програмами зйомки: “Нічна зйомка”, “Спорт”, "Портрет", "Пейзаж", "Макрозйомка", тощо. У таких апаратах Ви просто вибираєте необхідну програму і тиснете на кнопку.
- Спорт – режим зйомки для об'єктів, що швидко рухаються. Витримка встановлюється мінімально можливою, за рахунок чого об'єкт не розмазується.
- Портрет – режим, де людина (люди) на передньому плані виходять різкими, а фон – дещо розмитим.
- Пейзаж – використовується для зйомки об'єктів, розміщених на значній відстані.
- Макрозйомка – режим, що дозволяє знімати крупним планом дрібні близькі об'єкти, наприклад, метелика на квітці.
- Подвійне експонування – два чи більше зображень знімаються на один і той же кадр, що дозволяє зробити комбінований знімок.
- Наддовга витримка – витримка, що може сягати хвилин, дозволяє знімати нічні пейзажі, де ми замість автомобілів бачимо лише траси від фар, а людей, що рухаються, не бачимо взагалі.
- Експозиційна виделка (Bracketing) – це зйомка одного і того ж об'єкту відразу на три послідовні кадри з мінімальною паузою, але з різними експозиціями (нормальною, збільшеною та зменшеною). Якщо Ви знімаєте дуже відповідальний об'єкт, то це дозволяє потім вибрати найякісніший кадр.
- Для людей, що страждають розладами зору, можна пропонувати камеру, що дозволяє встановити на шукач кадрів потрібну лінзу та знімати без окулярів.
- Якщо хочете знімати, не викликаючи зайвої уваги, наприклад, на концерті, купуйте камеру зі зниженим шумом.
- Прихильникам походів та екстремалам для зйомок під дощем і снігом рекомендуємо камеру у захисному корпусі.
- Любителям підводних зйомок – спеціальний фотоапарат у герметичному корпусі.
- Для зйомок пейзажів та панорам краще купувати спеціальну панорамну камеру.
- Автоспуск чи таймер – пристрій, що дозволяє фотографувати з затримкою, за звичай, через 12 секунд. Таким чином Ви можете, попередньо встановивши фотоапарат на штативі чи будь-якій підручній поверхні, сфотографувати самого себе (окремо, або в групі). Також це можна використовувати при зйомці зі штативу в умовах низького освітлення, щоб випадково не штовхнути камеру, натискаючи кнопку спуску.
- В деяких камерах є можливість керувати зйомкою за допомогою дистанційного управління (Remote Control).
- Багато фотокамер мають рідкокристалічний дисплей (LCD panel). На РК-дисплеї відображується інформація: про кількість відзнятих чи чистих кадрів, про стан активності режимів та функцій, режим роботи спалаху та багато іншої інформації.
- Дзеркальні фотоапарати дозволяють використовувати світлофільтри. Наприклад, поляризаційний фільтр дає змогу запобігти небажаним полискам та відблискам від скла, полірованих поверхонь, води, тощо. В художній фотозйомці застосовується дуже багато різних типів фільтрів, що можуть змінювати колір неба, води, лісу, створювати певний настрій.

Вартість

Принцип тут той же самий, як і при виборі будь-яких речей: дорогий фотоапарат – ще не значить найкращий, але дешевий – майже напевне низькоякісний або малофункціональний. Усі виробники фотоапаратів, повірте, раді були б реалізувати свою продукцію щонайдешевше, аби перемогти конкурентів. Тому, якщо камера коштує дорожче, значить в неї або оптика більш якісна, або автоматики більше, чи ще якісь додаткові функції присутні. Також на ціну вливає країна-виробник. Апарати, вироблені в Китаї та Таїланді, звісно, дешевші, ніж англійські чи японські. Оскільки фотокамера купується часто не на один рік, варто підійти до питання вибору скрупульозно та не пожаліти грошей на хорошу модель.

Дорогі камери мають більше функцій, зручніші в використанні, забезпечують якісні знімки навіть непідготовленому користувачеві. У початківця з дешевою компактною “мильницею”, за статистикою, можуть вийти якісними біля 40% кадрів. Усі інші – не витримують критики. А це і зіпсована плівка, і втрачені спогади, які, іноді, вже не повернеш. Якщо ж Ви спромоглися придбати апарат з якісною оптикою та автоматикою, то, навіть нічого не патраючи в фотосправі, можна отримати більше ніж 90%, а, з досвідом, навіть 100% якісних кадрів. При цьому можна купити фотоапарат менш престижної марки, але з більшою кількістю функцій, і навпаки. Визначатись лише Вам.

Єдине, що слід пам'ятати, що не варто переплачувати за “навороти”, які Ви навряд коли-небудь використовуватимете. Якщо Ви не збираєтесь знайомитися з об'ємною інструкцією, а збираєтесь знімати по принципу: вставив плівку – натиснув кнопку – відніс до ательє, то не слід витрачатись на дорогу камеру. Тим більше, під час подорожей її можуть вкрасти, Ви можете її загубити, пошкодити, тощо. Та й тягати за собою разом з чемоданами ще й сумку з і фотообладнанням готовий не кожен.

Взагалі, якщо Ви, зазвичай, знімаєте дні народження, сімейні свята та туристичні поїздки, то можна купувати просту компактну камеру за 20-100 $. Якщо бажаєте знімати крупним планом та бачити усі деталі – слід готувати не менше 150$. Для купівлі камери дзеркального типу – 350-500$.

Але, якщо Вас в першу чергу цікавить не просто документальна фіксація факту Вашого перебування на Багамах, а художня сторона результату, то економити не варто. Адже для отримання потрібного знімку Вам слід мати можливість вибору, а якщо довіряти автоматиці, то якісній. Дивіться уважно прайс-рядки ТехноХІТ, визначайтеся з потрібною моделлю та шукайте найпривабливішу пропозицію.

Корисні поради

- Захищайте фотоапарат від пилу, вологи, різких перепадів температури та ударів.
- Не залишайте фотоапарат під прямими сонячними променями та у місцях з високою температурою.
- Не використовуйте для чистки корпусу фотоапарату розчинники та абразивні засоби.
- Якщо поверхня лінзи об'єктиву забруднилася, просто подихайте на неї (не тріть всуху!) і дуже обережно протріть м'якою тканиною без ворсу. В спеціалізованих магазинах можна придбати спеціальні серветки для чистки об'єктиву. Серветки для очищення звичайних окулярів не підходять – можна пошкодити спеціальне покриття лінзи.
- Якщо Ви збираєтесь довгий час не користуватися фотоапаратом, краще вийняти з нього батарейки.
- Краще використовувати фірмові батарейки, рекомендовані виробником, або батарейки добре відомих фірм.
- Забороняється заряджати батарейки – це не акумулятори! Вони можуть вибухнути...
- Для ремонту фотоапарату скористайтеся послугами спеціалізованих сервісних майстерень.

Неменш корисну інформацію Ви можете отримати в розділі ціни на фотоапарати

Автор: Сергій Редчиць
Джерело: http://www.technohit.com.ua